Menu

“Volledig opgaan in onze eigen liefde voor muziek, theater en choreografie”

De muziek in Dancing Lane

In Dancing Lane worden muziekstukken van verschillende klassieke componisten zoals Mozart en Vivaldi ten gehore gebracht. Maar ook muziek van Amerikaans componist Philip Glass, die één van de meest invloedrijke componisten van de twintigste eeuw genoemd wordt, doet haar intrede tijdens Dancing Lane. Glass staat bekend om zijn minimalistische muziek, die hij zelf liever ‘theatermuziek’ noemt. Maar de muziek van Glass wordt niet alleen gebruikt in het theater. Ook de film- en popindustrie maken regelmatig gebruik van zijn muziek. Het nummer ‘Metamorphosis Two’ vormde bijvoorbeeld de basis voor één van de grote muzikale thema’s in de film ‘The Hours’, maar ook het lied dat Amerikaanse rockband Pearl Jam gebruikt om hun concerten mee te openen. Met de minimalistische muziek van Glass kun je dus alle kanten op… en dat wist choreograaf Thom Stuart twee jaar geleden ook!

Stuart choreografeerde al eerder het indrukwekkende ‘Structon’ op ‘Metamorphosis Two’ van Glass. De dans werd destijds ook uitgevoerd door De Dutch Junior Dance Division. De film die hiervan is gemaakt geeft een goed beeld van wat het publiek straks van De Dutch Junior Dance Division in combinatie met Glass kan verwachten. Philip Glass, Truman Sleeps is gebruikt in de choreografie voor de finale van RTL4 programma Everybody Dance Now (video hieronder).
Geniet jij straks ook mee van Philip Glass in Dancing Lane?

White Streams

Één van de stukken die tijdens Dancing Lane uitgevoerd wordt is ‘White Streams’ van choreograaf Ed Wubbe. Deze keuze is niet uit de lucht komen vallen. Artistiek leider van De Dutch Don’t Dance Division Rinus Sprong heeft hier een bijzondere reden voor:

”Bijna dertig jaar geleden kwam Ed Wubbe bij Introdans dit stuk maken. De muziek van Arvo Pärt was op dat moment heel erg populair aan het worden en ‘White Streams’ is één van de eerste stukken gemaakt op ‘Fratres’. Ik herinner mij het maak proces nog heel goed. We waren als dansers heel erg op elkaar ingesteld en voelden elkaar als groep heel goed aan. Introdans moest nog een plek in de international danswereld veroveren. Die saamhorigheid, passie en onderlinge harmonie zie je sterk terug in het stuk. Thom en ik vinden het belangrijk dat onze dansers die essentie vinden, voelen en overbrengen naar het publiek. Het is voor ons een klassieker”.

Niet zo maar een avondje ballet

In Dancing Lane horen we muziek van zeer verschillende componisten. Zo is er het ene moment de klassieke meester Mozart te horen, het andere moment juist de moderne minimalistische Philip Glass en is het volgend moment weer de sacrale muziek van hedendaagse componist Arvo Pärt te horen. Waarom hebben jullie voor deze muziek gekozen en wat brengt deze diversiteit aan muziekstijlen met zich mee naar het podium?

Rinus: “We hebben ten eerste voor die muziek gekozen omdat het prachtige muziek is en dat is de inspiratie voor de beweging. We bewandelen in Dancing Lane een weg / laan waarin we van een realistisch verhaal als in ‘Chanson’ (op’ Chanson des Vieux Amants’ van Jacques Brel), waarin een vader zijn dochter van bijna twintig moet loslaten om haar eigen leven te leiden, tot en grappig sprookje (op muziek uit ‘Die Fledermaus’ van Johan Strauss II) over een prinses en een kikker.

Het is alsof we door een afwisselend landschap lopen en verschillende boomsoorten en gebouwen van verschillende architectuur zien. Het is heerlijk om je niet te laten beïnvloeden door wat een hedendaagse trend is of wat als ouderwets wordt gezien, maar volledig op te gaan in onze eigen liefde voor muziek, theater en choreografie.

Om daar één geheel van te maken moet je het programma heel zorgvuldig samenstellen en wel overwogen overgangen tussen de verschillende stukken maken. We zien het zo dat tijdens Dancing Lane het publiek bij ons als een persoonlijke gast op visite is. Rinus zal daarom het publiek ook direct aanspreken en Sidney Scully deelt met hen een tekst van Alan Ginsberg prachtig in de muziek en choreografie gezet. Het is dus niet zo maar een avondje ballet!

Tour data

Dancing Lane is te zien op de volgende locaties: 

10 April Den Haag: Theater aan het Spui (première)
11 April Den Haag: Theater aan het Spui
19 April Antwerpen: Theater aan de Stroom
24 April Leeuwarden: Stadsschouwburg de Harmonie
25 April Driebergen: Theater Maitland
29 April Goes: Theater de Mythe
30 April Heerhugowaard: Cool Kunst en Cultuur
01 Mei Maastricht: De Bonbonniere
03 Mei Wassenaar: Warenar
08 Mei Goirle: Jan van Besouw

Tickets klik hier

WWL_rood2_9519

Foto: Studio Oostrum

Agenda

25 dec 2018 t/m 28 dec 2018
19 feb 2019 t/m 25 apr 2019