Menu

Sneeuwstorm in Dancing in a Winter Wonderland

In deze blog van Maud Tielemans (stagiaire De Dutch Junior Dance Division), schrijft ze over de scene ‘Winter’ uit Dancing in a Winter Wonderland. 


 

Dancing in a Winterwonderland brengt een grote variatie aan choreografieën en stijlen. Naast de verschillende choreografieën voor kinderen, karakters, corps de ballet en professionals choreografeerde Rinus Sprong en Thom Stuart een modern balletstuk. Het werd speciaal voor De Dutch Junior Dance Division (DeDJDD) gemaakt en op de klanken van ‘Winter’ van Vivaldi brengen ze een wervelende choreografie. Ik vroeg de dansers van DeDJDD of ze in zo weinig mogelijke zinnen konden vertellen waar het stuk voor hen over gaat of wat het voor hen betekent.

Julia Zuurbier schreef dat voor haar ‘Winter’ gaat over het constante gevecht tegen de bevriezende winterstormen. Dit is dan ook grotendeels waar dit drieluik, waarin acht wezens de naderende sneeuwstorm zien, over gaat. Bij een sneeuwstorm horen natuurlijk kou, donker, bitter en storm maar dan in een abstracte verpersoonlijking volgens Youri Jongenelen. “Voor mij is het een dans waarbij ijspegels tot leven komen, de vrieskou de overhand neemt en de bewegingen doen denken aan de kille werkelijkheid van de winter.” (Jean-Louis Decock)

WWL_rood2_9519

Met ‘Winter’ brengen Rinus Sprong en Thom Stuart een nieuwe stijl binnen klassiek ballet. Voor Sidney Scully is ‘Winter’ een neoklassiek stuk dat gebaseerd is op de tegenstelde energieën van kracht en kwetsbaarheid en de kracht tussen vrouwen en mannen. Eleonore Dugué vult dit aan met haar idee over ‘Winter’. “Winter is een nieuwe interpretatie van een kerstchoreografie. Het gaat niet over prinsessen maar over echte vrouwen die het gevecht aan gaan met mannen. Het is niet een normale, mooie pas de deux het gaat naar de extremiteit van een beweging en alles samen maakt dit een sterke choreografie”.

WWL_groen1_0532

Michaël Häfliger benadrukt het groepsgevoel en tegelijkertijd de sterke individualiteit dat nodig is bij de dansers om een goede versie van ‘Winter’ neer te zetten. Hij vertelde me dat ‘Winter’ de schoonheid van de historische klassieke muziek, ballettechniek en persoonlijke emotie laat zien, de eenheid van de groep wordt versterkt door iedereen zijn individuele kwaliteiten.

Dat iedere scène uit het drieluik zijn eigen karakter heeft, wordt duidelijk gemaakt door Thijs Hogenboom. “Winter, zowel in muziek en dans, geeft voor mij verschillende stadia van de winter weer. Zo heb je het eerste en derde deel dat beschouwd kan worden als een heuse sneeuwstorm terwijl de pas deux in het tweede deel eerder een neerdwarrelende sneeuwval is.” (Thijs Hogenboom)

 

Fotografie: Studio Oostrum

Agenda

25 dec 2018 t/m 28 dec 2018
19 feb 2019 t/m 25 apr 2019