Menu

Overdragen op de volgende generatie

In deze blog over Ballet Blanc verteld Rinus Sprong over het overdragen van choreografieën  op de volgende generatie

Het is toch wel vreemd om in Ballet Blanc zoveel werken terug te zien en in te studeren die op mij gemaakt zijn. ‘White Streams’, ‘Intensive  Care’, ‘Swan of Tuonela': stukken die tussen de 19 en 30 jaar oud zijn!

Ik besef me dat ik bij het oudste stuk 26 jaar oud was en bij het jongste 37. Daar tussen zit elf jaar. In die jaren ontwikkel je je als danser enorm. Onder andere door heel veel stukken te dansen van goede choreografen, maar ook als mens en artiest maak je enorme stappen.

Het vreemde is dat ik niet zo gemakkelijk meer de tellen en pasjes terug haal maar de sfeer en intentie is gebleven. Hoe iets voelde met een partner, hoe fijn of juist onhandig een bepaalde frase was. Of waar de beweging vandaan komt: rug, tenen of hoofd. Ook de muzikaliteit blijft hangen. Aan de muziek trekken of de pauze tussen de noten gebruiken. Dat soort dingen maken de ziel van een stuk. Als eenmaal het onderzoek naar de tellen, passen en partnergrepen is gedaan, proberen we direct het gevoel en de ziel te vangen. Een onderzoek naar jezelf begint nu voor de nieuwe dansers.

Tijdens het maken van ‘White Streams’ hadden we bij INTRODANS een enorm hechte groep. We praatten lang over de dingen die we dansten en iedereen voelde zich erg in zijn waarde.

‘Intensive Care’ was een harder proces. We repeteerden dit aanvankelijk buiten werktijd van het Scapino Ballet. Voor mij was het moeilijk omdat het bewegingsidioom van Thom eigenlijk niet zo goed bij mijn lichaam paste. Diep door de knieën, op neer op neer, en daarnaast het lengte verschil tussen de ‘zuster’, die op een gegeven moment de ‘dokter’ op haar nek neemt. Dat lengte verschil is nu nog extremer! Julia is 7 cm kleiner dan de toenmalig danseres Sandra Klijn was en Jack is 6 cm langer dan ik ben. En toch krijgen ze het voor elkaar. Top!

Ook Swan of Tuonela is geweldig om terug te zien en wel door Lorris, die bijna twee meter lang is. Het is een theatrale en technische solo.

Als danser is het een geluk om met veel choreografen en hun creaties te mogen werken en het is helemaal een geluk als je dat kan overdragen op zo’n inspirerende volgende generatie.

 

 

Agenda

25 dec 2018 t/m 28 dec 2018
19 feb 2019 t/m 25 apr 2019