Menu

Het verschil tussen tv en theater

Het is alsof we door een afwisselend landschap lopen met verschillende boomsoorten en gebouwen van diverse architectuur zien.” Zo beschreef Rinus Sprong eerder het programma van Dancing Lane. Dancing Lane biedt namelijk een diversiteit aan choreografieën en dansstijlen.

In Dancing Lane zien we alle performances terug die De Dutch Junior Dance Division (DeDJDD) gaf bij RTL4 programma Everybody Dance Now. Tijdens de voorstellingen van Dancing Lane geeft Sprong het publiek een kijkje achter de schermen. Dansen voor de tv is heel anders dan in het theater. Waar je in het theater de tijd hebt om het publiek te grijpen en stukken te dansen met precies de juiste opbouw, moet je voor tv binnen 10 seconden (!) de aandacht van het publiek zien te pakken, anders zappen ze weg. In het muziekstuk moet geknipt worden, zelfs bij grootmeesters als Vivaldi, anders is het te lang. Daarnaast is voor de kijkers thuis nooit de hele choreografie te zien. De camera begint met een shot van boven maar toont vervolgens ingezoomde shots van niet alleen de dansers, maar ook het enthousiaste publiek en de jury die geïntrigeerd naar de dansers kijkt.

Iedere performance die bij Everybody Dance Now te zien was had een eigen achtergrondverhaal. Zo was het auditiestuk van De Dutch Junior Dance Division al eerder in De Dutch Don’t Dance Division’s Chistmas Spectacular: ‘Dancing in a Winter Wonderland’ te zien. De jury was vol lof over het auditiestuk. Tijdens het stuk was al te horen hoe juryleden Jan Kooijman en Dan Karaty met elkaar besproken dat dit “hele goeie dansers” waren. Aan het eind van het auditiestuk kregen de dansers dan ook een greencard toegereikt en gingen direct door naar de live shows!

De week daarop bracht DeDJDD een choreografie die omschreven werd als ‘ballet with balls’ op de glazen vloer. Ze dansten op het nummer Smooth Crimimal van Michael Jackson, gespeeld door het cello duo 2CELLOS. Choreograaf Thom Stuart combineerde op deze wijze klassiek met modern, wat bij het publiek zeer goed in de smaak viel. “Wees trots, want beter kon niet” was dan ook het lovende commentaar van de jury.
In de halve finale werd een jurylid Jan Kooijman omschreef het stuk als “magisch”.

In de finale bracht DeDJDD een choreografie op spitzen, gecreëerd door Thom Stuart. Helaas behaalde De Dutch Junior Dance Division de overwinning niet en eindigde als derde. Dan Karaty gaf de dansers wel mee dat zij klassiek ballet niet beter dan op deze manier hadden kunnen onderwijzen aan het jongere publiek dat mogelijk nooit eerder deze dansstijl had gezien. Wat een compliment!

De stukken die uitgevoerd zijn bij Everybody Dance Now zijn nu in vol ornaat en met alle achtergrondinformatie van choreograaf Sprong nog eens te zien bij Dancing Lane! Reserveer snel kaarten om ook van deze performances te genieten en lees hier het verhaal van Everybody Dance Now nog eens terug.

Agenda

25 dec 2018 t/m 28 dec 2018
19 feb 2019 t/m 25 apr 2019