Menu

De legendarische danseressen van Hotel Des Indes

Dancing in a Winter Wonderland is niet alleen het verhaal van schaatsen, wintersprookjes, sneeuwpoppen en Kerstmis. Twee bijzondere vrouwen voeren ons mee de Haagse geschiedenis in. Dansgeschiedenis wel te verstaan, want we hebben het over Anna Pavlova en Mata Hari. Artistiek leider Rinus Sprong vertelt waarom zij op het toneel verschijnen.

‘We vinden het altijd leuk een tintje van onze eigen omgeving aan een voorstelling te geven, en die omgeving is Den Haag. Het is een fijne stad om te werken en er zijn veel prachtige locaties waar we kunnen optreden: Pulchri, de Hofvijver, de Tweede Kamer… En natuurlijk is er Hotel Des Indes, een plek met veel geschiedenis. Zo is de beroemdste ballerina aller tijden, Anna Pavlova, er gestorven. Het bijzondere is dat jonge dansers soms zelfs Rudolf Nurejev niet meer kennen, maar Anna Pavlova wel. Zij is een soort oerballerina, ze heeft een heel groot stempel op het ballet gedrukt. Het is natuurlijk triest dat zij hier gestorven is, maar het geeft ook een beetje een gevoel van “wow”, dat is niet niks.’

‘Dan is er een Friezin, hartstikke Nederlands, die ook in Des Indes verbleef en zich ging voordoen als exotische prinses: Mata Hari. Er zijn veel legendarische verhalen over haar, over de mannen die zij ontmoette in Den Haag. Uiteindelijk bleef de vraag of zij nu een spionne was of niet. Het maakt haar een mooi figuur voor een verhaal. We spelen zelfs met de gedachte nog eens een nieuwe productie rond haar te maken, ooit.’

WWL_rood1_0912

 

In Dancing in a Winter Wonderland komen de beide dames voor in een sfeerscène in Hotel Des Indes. Sprong: ‘Mata Hari zit ook al in een eerdere scène op de schaatsbaan, als mysterieuze dame die steeds voorbijkomt. In de tweede helft is zij de exotische danseres, daar kunnen we ook qua kostuums lekker mee uitpakken. We schetsen de sfeer van zo’n mondain hotel, met Cancan-danseressen, dat past helemaal in de tijd. Daarin brengen we twee figuren naar voren die allebei iets met dans hebben. Je had ook Churchill kunnen nemen als beroemde hotelgast, maar die heeft dan weer niets met dans te maken.’

Waaróm is Anna Pavlova nu eigenlijk zo bijzonder geweest voor het ballet? ‘Zij heeft vooral heel veel mensen laten kennismaken met ballet. Ze danste ook op de kermis, in privéhuizen, niet alleen in de theaters. Tot dan toe was het een kunstvorm voor de upper class. Eigenlijk was zij dus heel modern, en wat zij deed sluit aan bij wat De Dutch Don’t Dance Division (DeDDDD) ook doet. Wij dansen ook op de Parade en in een strandtent en tussen de brandnetels.’

In het stuk is Anna een rol van Eléonore Dugué, een van de talenten van De Dutch Junior Dance Division. Zij danst de stervende zwaan, maar in de latere versie van Plisetskaja: ‘Zoals de echte Anna hem danste is wel te reconstrueren, maar in deze tijd zou dat te hysterisch overkomen, bijna clownesk. De dans heeft zich sindsdien zo ontwikkeld. Eléonore wordt begeleid door celliste Justa de Jong van het Residentie Orkest en harpiste Michelle Verheggen.’

WWL_0956

‘Mata Hari was voor haar tijd vooral erg gewaagd. Bij haar, maar ook bij Pavlova zien we invloed van de Ausdruckstanz, de expressionistische dans uit Duitsland, en denk ook aan mensen als Loie Fuller die veel met theatereffecten werkte. Mata Hari had helemaal geen dansopleiding. Ze was volledig autodidact en verzon zelf wat ze deed. Dansdeskundige Eva van Schaik heeft tijdens onze De Dutch Summer Dance Course 2014 een lezing over haar gegeven in Hotel Des Indes. Over haar achtergrond, hoe zij als Friese vrouw zichzelf naar boven werkte. Ze had een vreselijk huwelijk en besloot op zeker moment haar eigen weg te gaan, alles om dát nooit meer mee te maken. Ze leerde hoe ze macht kon uitoefenen door haar vrouwelijke kracht te gebruiken. Mata Hari symboliseert de vrouwelijkheid. Anna Pavlova gebruikte ook haar vrouwelijke charme, maar anders dan Mata Hari. En het is zo leuk dat dat allemaal in Den Haag gebeurd is!’

 

In de slotscène in Hotel Des Indes viert iedereen oudjaarsavond, ook de Haagse adellijke familie Van Wassenaer. Dat is een knipoog naar de vorige kerstproductie van DeDDDD, De Notenkraker. In deze best verkochte voorstelling van het Lucent Danstheater van 2013 speelde de familie Van Wassenaer de hoofdrol. Op deze oudjaarsavond horen we muziek uit de ouverture van ‘Die Fledermaus’, een operette waarin champagne een grote rol speelt. In Duitstalige landen is het daarom traditie om op 31 december ‘Die Fledermaus’ te bezoeken.

De voorstelling eindigt dan ook met een grote toast op een ‘GELUKKIG 2015’!

WWL_groen1_0890

Auteur: Frans van Hilten

Fotografie: Studio Oostrum

 

Agenda

25 dec 2018 t/m 28 dec 2018
19 feb 2019 t/m 25 apr 2019