Menu

Dr. Miracle’s last illusion

MAGISCH MUZIEKTHEATER OP KOMST!

Info

In juni 2016 presenteert OPERA2DAY in samenwerking met het New European Ensemble, De Dutch Don’t Dance Division en de Koninklijke Schouwburg haar nieuwste productie: Dr. Miracle’s last illusion.
We laten ons in deze voorstelling inspireren door een letterlijk magisch genre: het illusionisme. Daarbij verplaatsen we ons naar de tijd rondom 1900. Het leven kreeg kleur door zowel sprankelend variété als een fascinatie voor het leven voorbij de grens van leven en dood.We volgen in de voorstelling de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle. Als zijn assistente tijdens een show door een tragisch ongeluk omkomt, raakt hij bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar de dood en het eeuwige licht. Hij verlangt er naar om deze ervaring opnieuw te beleven, en raakt in zijn zoektocht verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Maar kijken we naar lichtvoetige illusies? Of zien we een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?

Praktisch

WEES WELKOM IN DE WERELD VAN DR. MIRACLE

Bij de voorstellingen in de Koninklijke Schouwburg bent u vanaf een uur voor aanvang welkom in het theater om u alvast onder te dompelen in de wereld van Dr. Miracle.
Daarbij is er ook een inleiding op het programma.

KAARTVERKOOP

De voorstellingen in 2016 in de Koninklijke Schouwburg gaan in de tweede helft van maart 2016 in de verkoop. U bestelt vanaf dat moment door in de speellijst te klikken op de voorstelling van uw keuze. Daarna wordt u doorgeleid naar de bestelpagina op de website van de Koninklijke Schouwburg Den Haag. U kunt ook telefonisch kaarten reserveren bij de Koninklijke Schouwburg (0900 3456789, 10 ct/min): Dinsdag t/m zaterdag: 13.00 uur tot aanvang voorstelling (tot 17.00 uur indien geen voorstelling. Op zondag, maandag en feestdagen is de balie geopend vanaf een uur voor aanvang van de voorstelling.
U kunt ook kaarten voor de Haagse voorstellingen kopen bij de twee filialen van boekhandel Paagman. Klik voor meer informatie en openingstijden hier.
Voor de voorstellingen van de landelijke tournee in 2017 start de kaartverkoop per theater op een per theater ander moment. Houdt de speellijst in de gaten. Zodra de voorstelling in de verkoop is, voegen we een link naar de bestelomgeving toe. Bij de meeste theaters gaat de voorstelling rondom mei in de verkoop.

DUUR VAN DE VOORSTELLING

De voorstelling duurt ongeveer 90 minuten. Er is geen pauze. U bent bij de voorstellingen in Den Haag vanaf een uur voor aanvang welkom om in de sfeer te komen.

SYNOPSIS

We volgen in de voorstelling de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle. Als zijn assistente tijdens een show door een tragisch ongeluk omkomt, raakt hij bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar de dood en het eeuwige licht. Hij verlangt er naar om deze ervaring opnieuw te beleven, en raakt in zijn zoektocht verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Maar kijken we naar lichtvoetige illusies? Of zien we een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?

REPERTOIRE

In de voorstelling zijn onder meer (delen uit) de volgende volgende werken opgenomen:

Jacques Offenbach - Le Docteur Ox

Jacques Offenbach - Les Contes d'Hoffman

Vincenzo Bellini - La Sonnambula

Isabelle Alboulker - Je t'aime

Giuseppe Verdi - Macbeth

Igor Stravinsky - L'Oiseau de feu

Ambroise Thomas - Hamlet

Gian Carlo Menotti - The Medium

Richard Wagner - Tristan und Isolde

CAST EN TEAM

Dr. Miracle Woedy Woet

Stem Dr. Miracle
Tom Jansen

Sopraan Lucie Chartin

Sopraan Kristina Bitenc

Sopraan Martina Prins

Dans door De Dutch Don't Dance Division

New European Ensemble

 

Concept en regie Serge van Veggel

Muzikale leiding Hernán Schvartzman

Projectontwikkeling Alice Gubler

 

Dramaturgie en tekst Minnekus de Groot

Compositie en arrangementen Daniël Hamburger

Research historische opnamen Emlyn Stam, Hernán Schvartzman

Choreografie Thom Stuart (De Dutch Don't Dance Division)

Scenografie Herbert Janse

Licht Uri Rapaport

Kostuums Mirjam Pater

Kap en Grime Nienke Algra

Technische producent Ronald Tebra

Illusies Woedy Woet

Geluidsontwerp Arne Bock

'SPECTACULAIR' (DE VOLKSKRANT)- 'EEN HIT'! (THEATERKRANT)

De eerste voorstellingen (23 t/m 25 juni 2016) van Dr. Miracle’s last illusion waren een groot succes Alle drie de keren stonden de bezoekers in de Koninklijke Schouwburg na afloop als één man op voor een ovatie met luid bravogeroep. Ook in de pers is Dr. Miracle enthousiast geprezen.

In De Volkskrant verscheen een vier-sterren-recensie. Recensent Patrick van de Hanenberg heeft veel waardering voor de manier waarop regisseur Serge van Veggel opera en illusionisme laat samensmelten tot magisch muziektheater. Hij noemt het ‘artistieke fusion op hoog niveau’ en concludeert dat Dr. Miracle de ‘meest toegankelijke en spectaculaire’ voorstelling is die OPERA2DAY tot nu toe op de planken heeft gebracht. Zelfs publiek dat nerveus kan worden van al te veel operadiva’s op het toneel, zo schrijft hij, ‘wordt gevangen door de combinatie van het indrukwekkende illusionisme van Woedy Woet, met dromerige dans en krachtige sopranen.’

De Theaterkrant deelt eveneens vier sterren uit en noemt Dr. Miracle zelfs ‘een hit’. Ook recensent Dick van Teijlingen prijst Serge van Veggel: ‘Hij laat zich inspireren door zijn fascinatie voor illusionisme en de sfeer en muziek van het einde van de negentiende eeuw…..en maakt daar een oog- en oorstrelende mix van.’ Het toneelbeeld valt bij hem in goede aarde: ‘De decors van Herbert Janse zien er schitterend uit!’ Hij heeft bovendien veel waardering voor de muziek in de voorstelling. In navolging van achttiende-eeuwse pasticcio’s gaan in Dr. MIracle fragmenten uit opera‘s en balletten van Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky op in een nieuw geheel. Volgens De Theaterkrant is het een ‘interessant gekozen keur aan aria’s en duetten.’ Dick van Teijlingen is onder de indruk van het ‘prima spelende New European Ensemble’ en de sopranen: ‘Lucie Chartin zorgt voor spetterend lichtvoetig vocaal vuurwerk. Ze schittert bijvoorbeeld in spel en zang als de zingende pop Olympia uit Hoffmans vertellingen van Jacques Offenbach … Kristina Bitenc is mooi ingetogen en gevoelig in het lyrisch-klagende Ah! Non credea mirarti uit Bellini’s La sonnambula.’ En ‘Violet Broersma van De Dutch Don’t Dance Division danst zwierige choreografieën.’

 

Kleurrijk en ingenieus

Peter van der Lint van Trouw waardeert Dr. Miracle als een ‘kleurrijke en soepel lopende voorstelling.’ Met Woedy Woet is een internationaal bekroond illusionist aangetrokken om in de huid van Dr. Miracle te kruipen. Dat resulteert volgens Van der Lint in ‘geweldige en ingenieuze goochelacts, mooi uitgevoerd door Woedy Woet.’ Het New European Ensemble en de drie sopranen hebben zich laten inspireren door historische opnames op 78 toerenplaten om met dezelfde vrijheid te kunnen musiceren als hun collega’s van rond 1900. Enkele van die opnames zijn ook in de voorstelling te beluisteren. Aan het slot van de voorstelling klinkt ‘een fragment van Lili Lehmann in Wagners Liebestod, mooi vergaand in de live zang van Martina Prins. Goed gedaan’.

Aansprekend muziektheater en muzikaal zeer goed

Floris Don van de NRC prijst Dr. Miracle als ‘aansprekend muziektheater’ en heeft veel waardering voor de muziek. ‘Drie prima sopranen worden door het gloeiende New European Ensemble begeleid’

Ferdi de Lange van FerdiBlog bezocht ook de première van Dr. Miracle’s last illusion. In een vier-sterren-recensie constateert hij: ‘Prachtige decors maken duidelijk dat de makers zich er niet makkelijke vanaf hebben gemaakt’. Daardoor voelt de voorstelling ook daadwekelijk als ‘1900’ aan.’ Ook hij is onder de indruk van de ‘uitstekende sopranen’ en vindt het New European Ensemble ‘muzikaal zeer goed.’

Gaat dat zien!

Ook het webmagazine Place de l'Opera is enthousiast over de drie sopranen: ‘In Dr. Miracle’s last illusion is er vocaal veel te genieten … Chartin zette een schitterende Olympia neer en Bitenc een mooie dochter in Menotti’s Medium. Martina Prins gaf overtuigend gestalte aan haar Lady Macbeth-personage.’ De operascènes krijgen in de voorstelling een nieuwe context. Recensent Peter Franken schrijft: ‘Dr. Miracle verschijnt als psychiater en weet een vrouwelijke patiënt door hypnose ervan te overtuigen dat ze hem heeft vermoord. Prachtig gevonden is de muzikale ondersteuning van deze scène: de aria Una macchia van Verdi’s Lady Macbeth.’ Dat illusionist Woedy Woedy zijn zinsbegoochelende acts ‘zeer overtuigend en bekwaam’ kan uitvoeren, is mede te danken aan de toneeltechniek: ‘Die was zeer goed verzorgd. Zozeer dat de capriolen die met de verschillende dames werden uitgehaald er absoluut levensecht uitzagen’. Place de l'Opera concludeert: ‘OPERA2DAY heeft zich met deze productie opnieuw bewezen als talentvolle nieuwkomer in het Nederlandse operalandschap. Of eigenlijk is men die status inmiddels wel ontstegen en is er sprake van een gevestigd ensemble. Dat men die positie heeft weten te verwerven in het huidige tijdsgewricht, duidt op groot enthousiasme, veel talent en een enorm doorzettingsvermogen … ‘gaat dat zien, gaat dat zien’.

 

Reacties uit het publiek

Het publiek uitte zijn enthousiasme niet alleen in staande ovaties en bravogroep. Onze mailbox stroomde vol met fanmail. Dit is een kleine compilatie: ‘Prachtige muziek, geweldig gezongen en voortreffelijk geregisseerd. Zeer de moeite waard.’ – ‘Visueel prachtig.’ – ‘Voorprogramma heel indrukwekkend’ – ‘Mooie combinatie van amusement, opera en illusionisme.’ – ‘Adembenemend geweldig!’ – ‘Mooie samensmelting van verschillende genres. De muziek was prachtig!’ – ‘Een heel origineel idee, prachtig uitgevoerd, een spektakel om trots op te zijn.’ – ‘Grote fantasie en bevlogen artiesten, fantastische stemmen en uitstekende prestatie zorgden voor een groot belevenis.’ – ‘Hartbrekend mooi.’ – ‘De muziek zoog je mee in de voorstelling. Wat een inspirerend onderwerp: de Dood! – ‘Prachtig in veel zo niet alle opzichten. Zang en muziek, heel heel mooi. Knappe techniek. Mooi verhaal en verbeelding daarvan. Ontroerende finale.’ – ‘Nog nooit naar een operavoorstelling geweest, maar deze combinatie vond ik erg leuk Genoten van de inleiding, de entourage in de schouwburg en natuurlijk de voorstelling zelf.’ – ‘Heel onderhoudend. Echt miraculeus, spannend. Mooie zang en dans. Adembenemend.’ – ‘Ik heb alle voorstellingen van opera2day gezien en deze overtreft (wederom) alle verwachtingen.’ – ‘Ik vond de verdwijningsacts en zangeressen, speciaal Olympia, geweldig.’ – ‘Orkest in 'de bak bescheiden van omvang, maar luisterrijk!’ – ‘Indrukwekkend, boeiend van de eerste tot de laatste minuut, heel erg goed gemaakt en gebracht.’ – ‘De muziek was prachtig en ook prachtig uitgevoerd door het New European Ensemble en de zangeressen!’ – ‘Fantastisch concept prachtige decors, leuke binnenkomst met die kleine sfeerbeelden in de diverse salons. Paste allemaal perfect om in de stemming te komen. On Nederlands goed!!’.

For our new production 'Dr. Miracle's last illusion' we found inspiration in a literally magic genre: illusionism. We return to the period around 1900, when life was brightened by sparkling variety shows as well as a fascination for what could lie beyond the boundary between life and death. The performance is co-produced with the New European Ensemble, De Dutch Don't Dance Division and the Koninklijke Schouwburg.

We follow the elusive illusionist Dr. Miracle. In his travelling theatre he enthrals the audience with seemingly airy variety acts. He challenges gravity and other laws of nature. During one of the shows his assistant loses her life as a result of a tragic accident. Dr. Miracle gets intoxicated with the beauty of her transition to the eternal light. He is overcome by an overwhelming desire for a repeat of this experience. In his quest he continually changes his form and gets mixed up with a mysterious world filled with sleep-walkers, lunatics and lost souls. Are we looking at airy illusions? Or are we watching a detailed account of a series of ghastly murders?

'Dr. Miracle's last illusion' is both a flamboyant and melancholic performance full of suspense, not lacking in humour or horror. The story is brought to life with enchanting scenes from operas and ballets by Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner and Stravinsky. The show also pays tribute to the magic genres of opera and dance with their many often insane heriones. These muses - and victims - of Dr. Miracle are sung by the three vocal top-talents Martina Prins, Kristina Bitenc and Lucie Chartin and danced by Violet Broersma from De Dutch Don't Dance Division. Woedy Woet, multiple Dutch champion magician, plays the part of Dr. Miracle. Concept and production originate from OPERA2DAY's artistic leader Serge van Veggel.

SUMMARY

We follow the elusive illusionist Dr. Miracle. In his travelling theatre he enthrals the audience with seemingly airy variety acts. He challenges gravity and other laws of nature. During one of the shows his assistant loses her life as a result of a tragic accident. Dr. Miracle gets intoxicated with the beauty of her transition to the eternal light. He is overcome by an overwhelming desire for a repeat of this experience. In his quest he continually changes his form and gets mixed up with a mysterious world filled with sleep-walkers, lunatics and lost souls. Are we looking at airy illusions? Or are we watching a detailed account of a series of ghastly murders?

 

REPERTOIRE

The performance includes (parts from) the following works:

Jacques Offenbach - Le Docteur Ox

Jacques Offenbach - Les Contes d'Hoffmann

Vincenzo Bellini - La Sonnambula

Isabelle Aboulker - Je t'aime

Giuseppe Verdi - Macbeth

Igor Stravinsky - L'Oiseau de feu

Ambroise Thomas - Hamlet

Gian Carlo Menotti - The Medium

Richard Wagner - Tristan und Isolde

CAST AND TEAM

Dr. Miracle Woedy Woet

Soprano Lucie Chartin

Soprano Kristina Bitenc

Soprano Martina Prins

Dance Violet Broersma De Dutch Don't Dance Division

Voice Dr. Miracle Tom Jansen

New European Ensemble

 

Concept and direction Serge van Veggel

Musical direction Hernán Schvartzman

Project development Alice Gubler

 

Dramaturgy and text Minnekus de Groot

Composition and arrangements Daniël Hamburger

Research historical recordings Emlyn Stam, Hernán Schvartzman

Choreography Thom Stuart (De Dutch Don't Dance Division)

Scenography Herbert Janse

Light Uri Rapaport

Costumes Mirjam Pater

Hair and make-up Nienke Algra

Technical producer Ronald Tebra

Illusions Woedy Woet

Sound design Arne Bock

Agenda

25 dec 2017 t/m 28 dec 2017