Menu

7 vragen aan Thom Stuart

In dit interview kom je meer te weten over Thom Stuart, de choreograaf van Last 7 Words.

1. Waarom wilde je Last 7 Words maken?

Muziek is de belangrijkste inspiratiebron voor Last 7 Words geweest, het was zelfs het uitgangspunt van de voorstelling. Ik vind het de ultieme uitdaging; de muziek is prachtig, maar wel ruim een uur enkel adagio (=langzaam). Daarnaast is het onderwerp ook iets om je tanden in te zetten.

2. Wat maakt Kiran de perfecte Jezus volgens jou?

Toen Kiran auditie deed, wist ik het gelijk: “Ik heb mijn Jezus.” Zijn karakteristieke uitstraling was meteen zichtbaar en past goed bij de rol. Maar als hij een technisch slechte auditie zou doen, had ik hem natuurlijk niet aangenomen. Zijn techniek en precisie waren adembenemend, hij is echt en puur. Zowel als mens als als persoonlijkheid op het toneel. En bij deze rol is het erg belangrijk dat je hem gelooft. Kiran neemt je mee in het verhaal zonder te dramatisch te zijn.

3. De voorstelling ‘Last 7 Words’ is ook nog eens het vijfjarige jubileum van De Dutch Junior Dance Division. Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren met DeDJDD?

Ik vind het heel bijzonder. Precies vijf jaar geleden waren we bezig met de eerste productie van DeDJDD: Kreutzer. Die voorstelling was ook gecombineerd met live muziek en op een unieke locatie. Toendertijd was dat nog met vijf dansers, inmiddels zijn het er tien.

4. Wat maakt Last 7 Words uniek?

De combinatie van de unieke locatie (Lourdeskerk), de live muziek door het Matangi Quartet en onze dansers. Het is een voorstelling gemaakt met en voor de dansers van DeDJDD en kan niet zomaar voor een keer hernomen worden. Ten tweede kan het publiek een soort reis doormaken. De eerste vier minuten wordt er een ouverture gespeeld, waarbij de focus ligt op het Matangi Quartet en het publiek de kerk op hen kan laten inwerken. Daarna ga je mee in het verhaal. Of je dan religieus bent of niet, iedereen zal het op een andere manier ervaren.

5. Speelt religie een rol in jouw leven?

Ik ben wel gedoopt. Maar mijn ouders hadden op een gegeven moment het geloof een beetje verloren. Daarom ben ik nooit naar de kerk gegaan. Maar ik wilde dit stuk graag maken, omdat religie altijd wel een rol speelt. Het is een deel van onze geschiedenis en achtergrond, al die kerken en al die kunst. Als je naar dit verhaal kijkt; de tragie van een moeder die haar kind verliest. Het heeft weinig met de bijbel te maken, maar daar kan iedere vrouw zich wel in verplaatsen. De thema’s zijn uit de bijbel, maar sterven, rouw, pijn en verdriet zijn dingen die we allemaal kennen.

6. Hoe is het om te creëren met live muziek; Matangi Quartet?

We staan nu bijna op het punt om live met ze te werken. Ik kijk er heel erg naar uit.

7. Is er nu een nieuwe ‘Passietraditie’ geboren?

Ik denk niet dat de voorstelling jaarlijks terug zal komen. Ik vind het namelijk belangrijk dat de dansers afwisseling hebben; de ene keer op een kleine, unieke locatie en de andere keer op tournee. Zo gaan we volgend jaar touren door Nederland met een gevarieerd programma.

Fotografie: Studio Oostrum

Fotografie: Studio Oostrum

 

Agenda

25 dec 2018 t/m 28 dec 2018
19 feb 2019 t/m 25 apr 2019